Umowa przenosząca własność nieruchomości wymaga formy aktu notarialnego. Chociaż jest to ważny dokument, to właścicielom domów, mieszkań czy działek zdarza się go zgubić. Jak uzyskać akt własności domu i potwierdzić swoje prawo do nieruchomości? Tego dowiesz się z poniższego poradnika.
Jak wygląda akt własności domu?
Sformułowanie „akt własności domu” to potoczne określenie wypisu z księgi wieczystej. Funkcjonowanie instytucji ksiąg wieczystych ma zapewnić bezpieczeństwo prawne obrotu nieruchomościami – w księdze wieczystej prezentowany jest stan prawny nieruchomości, w tym wskazany zostaje jej właściciel. Co istotne, nie trzeba zakładać księgi wieczystej dla domu, o ile taki dokument jest już prowadzony dla działki, na której został wzniesiony budynek. A jak wygląda akt własności domu?
Akt własności domu to dokument w formie papierowej lub elektronicznej. Podstawowe informacje, jakie zawiera odpis zwykły księgi wieczystej (akt własności domu), to:
- dane właściciela – imię, nazwisko, numer PESEL;
- sposób nabycia nieruchomości – może to być choćby zakup, umowa darowizny czy postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku;
- numer ewidencyjny działki;
- położenie działki – miejscowość;
- obszar całej działki – jej powierzchnia;
- adres nieruchomości;
- sposób korzystania z nieruchomości – przykładowo działka zabudowana.
Akt własności domu może też zawierać szereg innych informacji. Odpis zupełny księgi wieczystej – inaczej niż odpis zwykły księgi wieczystej – prezentuje pełną historię nieruchomości, czyli przedstawia również wpisy wykreślone. Oznacza to, że z takiego dokumentu można pozyskać informacje o wszystkich dotychczasowych właścicielach nieruchomości czy hipotekach, które zostały już usunięte. Z kolei wyciąg z księgi wieczystej prezentuje m.in. ostatni stan wpisów we wskazanym dziale księgi – w tym przypadku w dziale II.
Chcesz kupić dom jednorodzinny? Upewnienie się, że sprzedający jest właścicielem nieruchomości, to podstawa. Nie musisz jednak robić tego samodzielnie – alternatywą jest pomoc prawna przy zakupie nieruchomości.
Skąd wziąć akt własności domu?
Aby otrzymać akt własności domu (odpis zwykły, odpis zupełny lub wyciąg z księgi wieczystej) należy złożyć wniosek – w formie elektronicznej lub papierowej. Wygodniejsza jest pierwsza opcja – nie wymaga wychodzenia z domu. Gdzie uzyskać akt własności domu przez internet? Poprzez stronę internetową ekw.ms.gov.pl lub we właściwym wydziale ksiąg wieczystych sądu rejonowego.
Jak uzyskać akt własności domu krok po kroku?
- Przejdź na stronę internetową Elektronicznych Ksiąg Wieczystych, która jest prowadzona przez Ministerstwo Sprawiedliwości – ekw.ms.gov.pl.
- Wybierz opcję „Składanie wniosków o wydanie dokumentów z Centralnej Informacji Ksiąg Wieczystych”.
- Podaj numer księgi wieczystej – jeżeli nie znasz numeru księgi wieczystej, sprawdź jak znaleźć działkę po numerze.
- Wybierz rodzaj dokumentu, jaki ma wydać Centralna Informacja Ksiąg Wieczystych – przykładowo odpis zwykły księgi wieczystej.
- Określ sposób dostarczenia dokumentu – może on zostać wysłany na wskazany adres lub dostarczony na adres e-mail jako plik do samodzielnego wydruku.
- Podaj adres e-mail lub adres do doręczeń – w zależności od opcji wybranej w poprzednim kroku.
- Dokonaj płatności – wyciągi z księgi wieczystej (akt własności domu) są wydawane odpłatnie, a wysokość opłaty zależy m.in. od sposobu dostarczenia dokumentu.
Kto wydaje akt własności domu?
Rozpatrywaniem wniosków o wydanie wypisów z ksiąg wieczystych, które potocznie są określane jako akt własności domu, zajmuje się Centralna Informacja Ksiąg Wieczystych (CIKW). Co ważne, dokumenty wydane przez CIKW mają moc dokumentów wydawanych przez sąd – taki dokument zostanie uznany w każdym urzędzie. Korzystają z nich również prawnicy, którzy sprawdzają stan prawny nieruchomości lub którym została zlecona analiza umowy kupna-sprzedaży.
CIKW ma swoją centralę w Warszawie – przy ul. Czerniakowskiej 100. Wnioski o wydanie aktu własności nowego domu w formie papierowej można składać również w oddziałach CIKW działających przy wydziałach ksiąg wieczystych sądów rejonowych. W analogiczny sposób można odebrać gotowy dokument. Istnieje też możliwość przesłania przez CIKW aktu własności domu na adres wskazany przez wnioskodawcę we wniosku.
Zgubiony akt własności domu – co zrobić?
Dokumenty dotyczące nieruchomości są potrzebne sporadycznie – najczęściej podczas jej sprzedaży. To powoduje, że o ich zagubienie nie jest trudno – wystarczy zapomnieć, gdzie zostały odłożone. Co wówczas wtedy należy zrobić? Zgubiony akt własności domu nie jest dużym problemem, ponieważ o wypis z księgi wieczystej można wystąpić w każdym momencie, również przez internet. To wygodne rozwiązanie – eliminuje konieczność złożenia wizyty w sądzie rejonowym właściwym ze względu na miejsce położenia nieruchomości.
Na akt własności domu po spadku czy akt własności nowego domu nie trzeba też długo czekać – usługa jest realizowana:
- natychmiastowo – gdy wniosek jest składany bezpośrednio w centrali lub jednym z oddziałów CIKW;
- w terminie do 30 dni kalendarzowych – gdy wniosek jest wysyłany do CIKW za pośrednictwem poczty.
Sprzedajesz nieruchomość? Zadbaj o swoje bezpieczeństwo – dowiedz się, co to jest depozyt notarialny i dlaczego warto o nim porozmawiać z potencjalnym nabywcą. Planujesz zakup nieruchomości od dewelopera? Przed popełnieniem kosztownych błędów chroni analiza umowy deweloperskiej przeprowadzona przez profesjonalistę – prawnika od nieruchomości. Z otrzymanego raportu dowiesz się m.in. które zapisy zaproponowane przez firmę deweloperską są dla Ciebie niekorzystne.