Klucze do mieszkania to nie wszystko. Podczas odbioru mieszkania albo domu od dewelopera warto pamiętać o kilku dokumentach, które mogą się przydać w przyszłości. Deweloperzy nie zawsze je przekazują, więc dobrze jest zadbać o to samemu.
W trakcie odbioru mieszkania większość nabywców skupia się na kwestiach technicznych i estetycznych, sprawdzając czy lokal mieszkalny albo dom wykonany jest poprawnie. Odbiór, a najpóźniej – podpisanie umowy przenoszącej własność – to ostatni moment, by otrzymać od dewelopera ważne dokumenty związane z mieszkaniem i jego wyposażeniem. Ich lista nie jest przewidziana w przepisach ustawy deweloperskiej, więc należy na nie zwrócić uwagę samemu. Tym bardziej, że nabywca często musi potwierdzić deweloperowi ich odbiór.
Klucze i piloty
Podstawowymi atrybutami nowego mieszkania albo domu, które dla nabywcy stanowią dowód ich przekazania przez dewelopera, są klucze do drzwi wejściowych. Oprócz nich powinniśmy otrzymać także klucze do drzwi wejściowych do budynku, furtki, bramy oraz pomieszczenia przynależnego (np. komórki lokatorskiej) – jeśli są otwierane osobnymi kluczami, a nie tzw. kluczem systemowym (master key). Należy zwrócić uwagę na liczbę kompletów kluczy, które otrzymujemy. Powinna być ona zgodna z dokumentem potwierdzającym fakt przekazania kluczy – najczęściej protokołem odbioru / wydania mieszkania albo domu. Jeśli klucze posiadają swój numer seryjny, należy go wpisać w protokole.
Należy zadbać także o piloty do bramy garażowej lub wjazdowej na osiedle. Deweloper powinien przekazać nam przynajmniej jeden pilot, o ile będziemy z niej korzystać np. w związku z posiadanym w hali garażowej miejscem postojowym. Jeśli pilot posiada numer seryjny, należy go wpisać w protokole odbioru.
Instrukcja użytkowania mieszkania
Ważnym dokumentem może być instrukcja użytkowania mieszkania albo domu. Należy jednak zaznaczyć, że nie wszyscy deweloperzy ją opracowują i przekazują nabywcy. Instrukcja może wskazywać jak należy postępować z poszczególnymi elementami lokalu mieszkalnego, w jaki sposób je eksploatować i konserwować. Jeśli nabywca nie będzie się stosować do instrukcji, może utracić uprawnienia z tytułu rękojmi lub gwarancji. Zatem deweloper może odmówić uznania wady i nie dokonać jej naprawy, jeśli stwierdzi, że nabywca nie postępował zgodnie z instrukcją użytkowania. Jeśli z protokołu odbioru lub umowy wynika, że deweloper przekazał tę instrukcję nabywcy, należy sprawdzić czy rzeczywiście ją otrzymaliśmy.
Świadectwo charakterystyki energetycznej lokalu albo budynku
Deweloper ma obowiązek sporządzić i dostarczyć nabywcy świadectwo charakterystyki energetycznej lokalu, budynku, w którym znajduje się lokal, albo domu jednorodzinnego. Obowiązek ten wynika z przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków. Taki dokument może się przydać nabywcy przy późniejszej sprzedaży lokalu albo domu. Warto pamiętać, że można go później sporządzić we własnym zakresie na zlecenie nabywcy, jednak jest to dość drogie. Stąd też deweloperzy często nie przekazują tego dokumentu, bo go sami nie posiadają. Ponadto – uwaga – wpisują w projekcie umowy przenoszącej własność, iż nabywca akceptuje, iż nie otrzyma od dewelopera świadectwa charakterystyki energetycznej i zrzeka się prawa do żądania tego dokumentu. To niekorzystne dla nabywcy i niezgodne z prawem.
Instrukcje obsługi sprzętów
Jeśli mieszkanie albo dom zostają wyposażone przez dewelopera w urządzenia, których obsługa może być skomplikowana (np. inteligentna automatyka sterująca, system alarmowy, piec grzewczy, klimatyzacja), deweloper powinien przekazać nabywcy ich instrukcje użytkowania. Nawet jednak gdyby ich zabrakło, często można znaleźć je w wersji elektronicznej w internecie, na przykład na stronie producenta.
Gwarancje na urządzenia i materiały budowlane
Niekiedy deweloperzy przenoszą na nabywcę prawa wynikające z gwarancji udzielonych przez producentów na urządzenia i materiały budowlane. W konsekwencji, gdy nastąpi usterka, a nabywca będzie mógł kontaktować się w tej sprawie bezpośrednio z gwarantem. Jest nim najczęściej producent lub dystrybutorem urządzenia, który ponosi odpowiedzialność z tytułu gwarancji. To może stanowić korzystne rozwiązanie dla nabywcy. Może bowiem uwalniać go od pośrednictwa dewelopera w tym zakresie, a także zapewni skuteczną naprawę usterki np. w przypadku likwidacji działalności gospodarczej przez dewelopera albo jego upadłości. Zatem dobrze jest zadbać o posiadanie dokumentów gwarancyjnych, które wskazują m.in. okres trwania gwarancji, jakie usterki objęte są gwarancją i kto ją realizuje (np. dystrybutor, importer czy producent). Szczególnie wartościowe są gwarancje na te urządzenia i materiały budowlane, które z uwagi na stopień ich skomplikowania technicznego z czasem mogą przestać funkcjonować właściwie, czyli np. okna, drzwi, urządzenia wykorzystujące elektronikę, bramy garażowe itp.
Pamiętajmy, że niezależnie od gwarancji, zawsze można realizować uprawnienia wynikające z rękojmi – wówczas do naprawy będzie zobowiązany deweloper.